وبلاگ میزیتو مدیر موفق | ویژگی‌هایی که برای مدیریت موفق و کارآمد باید بدانید
میزیتو؛ نرم‌افزار مدیریت کسب‌وکار
میزیتو، بهترین نرم‌افزار مدیریت پروژه آنلاین، ابزار دورکاری و مدیریت کسب‌وکار با رویکرد شبکه‌اجتماعی است که با استفاده از آن می‌توانید فرآیندهای سازمانی خود را مدیریت کنید و با همکاران خود در لحظه ارتباط داشته باشید.
بیشتر بخوانید

مدیر موفق | ویژگی‌هایی که برای مدیریت موفق و کارآمد باید بدانید

منتشر شده در ۳ ماه پیش

زمان خوانش ۵ دقیقه

انتشار ۳ ماه پیش

خوانش ۵ دقیقه

یک مدیر موفق عامل پیشرفت سازمان است
بین مدیر و رهبر تفاوت وجود دارد. مسئولیت‌های یک مدیر ممکن است شامل پخش وظایف و ثبت زمان ورود و خروج کارکنان باشد، اما یک رهبر بر رشد و رفاه اعضای تیم تمرکز می‌کند. یک مدیر موفق می‌داند که چگونه هر دو را انجام دهد و می‌تواند به طور استراتژیک نقاط قوت هر کارمند را برای ساختن یک سازمان موفق ترکیب کند. در این مطلب، آنچه را که باید انجام دهید تا یک رهبر خوب باشید و بهترین روش برای مدیریت انواع کارمندان را مطالعه می‌کنید.
 


چگونه یک مدیر موفق باشیم؟
مدیر خوب بودن معنایی فراتر از انجام وظایف اداری دارد. همچنین به این معنا است که چگونه از تیم خود حمایت می‌کنید و بیشترین بهره را از آنها می‌برید. به گفته دبرا سوئینی، مدیر مجموعه MyCorporation، مدیران موفق برای رسیدن به این هدف از هوش هیجانی و مهارت‌های نرم استفاده می‌کنند.
به طور سنتی به ما آموخته‌اند که باور کنیم فردی که بالاترین IQ را در اتاق دارد، باهوش‌ترین است. با این حال، علم به طور فزاینده‌ای ثابت می‌کند که افراد دارای هوش هیجانی و چهار مهارت اصلی آن یعنی خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت، در واقع بهترین عملکرد در هر شرکتی را دارند. اما در کنار هوش هیجانی، مدیریت موفقیت آمیز به رعایت برخی نکات نیز بستگی دارد که در ادامه آن‌ها را مرور می‌کنیم.


با تیم خود کار کنید، نه بالاتر از آنها
ممکن است عادت داشته باشید که نیروی کار خود را به طور کامل کنترل کنید، اما تبدیل شدن به یک رئیس شما را مجبور می‌کند که این کنترل را رها کنید و برخی از مسئولیت‌ها را محول کنید. درواقع اگر اعتیاد انجام همه کارها را رها نکنید، ظرفیت این را نخواهید داشت که قدم بردارید و کارهای بزرگ‌تر و بیشتری انجام دهید.

رها کردن مستلزم برون‌سپاری وظایف است. اما توجه به این نکته مهم است که برون‌سپاری وظایف به معنای کنار گذاشتن تیم یا قربانی کردن مسئولیت نیست. به‌عنوان یک مدیر موفق، شما مجموعه‌ای از مسئولیت‌ها متفاوت از اعضای تیم ابتدایی خود دارید، اما همچنان باید خودتان نیز برخی کارها را انجام دهید. علاوه بر این، شما باید تیم خود را در فرایندهای تصمیم‌گیری کمک کنید.

 


کارمندان خود را بشناسید
هر کارمندی نقاط قوت، ضعف و روش‌های یادگیری متفاوتی دارد. به‌عنوان یک مدیر موفق، این وظیفه شماست که واقعا ویژگی‌های هر فرد را درک کنید تا بتوانید به طور موثر آنها را رهبری کنید و یک رابطه مثبت بین رئیس و کارمند ایجاد کنید. این کار را می‌توان صرفا با مشاهده فعالیت کارمندان انجام داد، اما پرسیدن سوالات ساده به‌صورت دوره‌ای جزئیات را نیز مشخص می‌کند.
 
سوالاتی مانند "بهترین روزی که در سه ماه گذشته در محل کار داشته‌اید، چه روزی بوده است؟" تا کارمندان شما در مورد وظایف و تکالیفی که از انجام آنها لذت می‌برند، فکر کنند. با توجه به پاسخ‌های آن‌ها، سپس می‌توانید نحوه واگذاری وظایف به این کارمند را تنظیم کنید تا بهترین نتیجه ممکن را به دست آورید.

همچنین می‌توانید برعکس این سوال را بپرسید: «بدترین روزی که در سه ماه گذشته در محل کار داشته‌اید، چه روزی بوده است؟» ایجاد مکالمه از چنین سوالاتی به شما کمک می‌کند تا بفهمید چه چیزی کار نمی‌کند تا بتوانید وضعیت را اصلاح کنید.


یک محیط کار مثبت و فراگیر ایجاد کنید
الگویی که برای دفتر خود تعیین می‌کنید می‌تواند بر موفقیت سازمان شما تاثیر زیادی بگذارد. ایجاد یک محیط کاری مثبت و مفرح که باعث می‌شود اعضای تیم احساس کنند مورد احترام هستند، بسیار مهم است. چرا که یک کارمند شاد، کارمند سازنده‌تری است. شما می‌توانید با الگوبرداری از رفتار خوب روزانه و همچنین اجرای مداوم فعالیت‌های پیوند تیمی، یک فرهنگ کاری متنوع و فراگیر ایجاد کنید.
شما باید اغلب موفقیت‌های تیمی (حتی موفقیت‌های کوچک) را به رسمیت بشناسید. رهبران بزرگ کارمندان خود را می‌شناسند و در صورت امکان قدردانی خود را ابراز می‌کنند. کارمندان می‌خواهند احساس قدردانی کنند و به کارشان توجه شود. وقتی کاری را که به‌خوبی انجام داده‌اند به آنها اعتبار می‌دهید، انگیزه آن‌ها برای ادامه کار بیشتر می‌شود.


اهداف، انتظارات و بازخوردها را به اشتراک بگذارید
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر موفق، ایجاد موفقیت‌آمیز اهداف و انتقال انتظارات به اعضای تیم است. مدیران باید روی ایجاد اهداف مشخص، قابل ‌اندازه‌گیری، قابل‌ دستیابی، واقع‌بینانه و محدود به زمان برای تیم‌های خود تمرکز کنند. اهدافی که در سطح سازمانی تعیین می‌شوند باید به اهداف بخش و فردی نیز تبدیل شوند. باید یک پیوند شفاف بین تمام اهداف تعیین شده در سراسر سازمان وجود داشته باشد. همچنین اهداف باید با توافق اعضای تیم تعیین شوند.
 
پس از تعیین اهداف، مدیران خوب با اعضای تیم در مورد انتظاراتشان شفاف هستند. می‌توانید به‌طور منظم با اعضای تیم تماس بگیرید تا مطمئن شوید که در نقش‌هایشان خوشحال هستند و احساس چالش می‌کنند. هر چند ارتباط یک‌طرفه نیست. شما باید به همان اندازه که صحبت می‌کنید، به حرف‌های کارمندان خود گوش دهید.

 


یک مدیر موفق خودآگاهی را تمرین می‌کند و مهارت‌های رهبری خود را پرورش می‌دهد
یک مدیر موفق می‌داند که مدیریت دیگران به این معنا نیست که همه چیز را می‌داند. مدیران باید همیشه در کنار تیم خود در حال یادگیری و رشد باشند. چندین مهارت رهبری وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها تمرکز کنید.  فهمیدن اینکه یک موضوع دقیقا به چه مقدار تلاش، زمان و توجه نیاز دارد قبل از اینکه به سراغ موضوع بعدی بروید، مهارتی حیاتی است تا شما یک روز کاری را پشت سر بگذارید و همچنین مطمئن شوید که به اندازه کافی برای زندگی شخصی خود زمان دارید.

مدیریت موفق یک تیم دارای بخش‌های متحرک بسیاری است و نیاز به تفکر و تغییر مداوم دارد. هر روز چیز جدیدی بیاموزید تا بهترین رهبر باشید.
 
میزیتو به شما کمک می‌کند تا مدیر موفقی باشید
در کنار تمام ویژگی‌هایی که یک مدیر موفق باید داشته باشد، استفاده از ابزارهای کمکی نیز نقش مهمی در بهبود این فرایند دارد. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که از میزیتو به‌عنوان بهترین نرم‌افزار کنترل پروژه فارسی برای مدیریت موفق در مجموعه خود استفاده کنید.


سوالات متداول
چگونه یک مدیر موفق باشیم؟
برای تبدیل شدن به یک مدیر موفق باید تمام مهارت‌های رهبری خود را بهبود ببخشید و ارتباطی موثر و مدام با تیم خود داشته باشید.


اصول مدیریت موفق چیست؟
آشنایی با تیم، قدردانی کردن، تشویق به رشد، الهام بخشیدن، ارتباط موثر و اختیار دادن به کارمندان از مهم‌ترین اصول مدیریت موفق هستند.
 

شاید این مقالات هم برای شما جذاب باشند:
لینک مقاله کپی شد!